Prezidenti
Bankada FRETILIN Kamarada Aniceto Guterres
(Plenaria
Extraordinaria, 8 de Janeiro 2016)
Sr
Presidente do Parlamento Nacional, e Caros Colegas Deputados,
Sr Primeiro Ministro ho nia Elenco Governamental,
Sr Ministro Concelheiro,
Lideres Partidos Politcos ho assento
Parlamentar,
Excelencias,
Primeira vez iha história Timor-Leste
nudar estado soberano, Chefe do Estado
halo veto política hasoru diploma ida importantíssimo konaba Orcamento Geral do
Estado.
Iha Estado de Direito Democaratico hanesan ita
nia República Democratica de Timor-Leste, ne’ebe opta ba sistema Separacao de
Poderes, no obedece ba regras constitucionais, veto ba qualquer diploma seja
qual for o veto, política ou veto por inconstitucionalidade, buat ida ne’ebe normal,
desde que iha justificação ho
fundamento.
Maibe veto política ba Orcamento Geral do
Estado, ne’e maka buat ida ne’ebe extraordinário. Extraordinario tanba
Presidente da Republica sira uluk mesmo iha situasaun crise política no
institucional hanesan iha 2006 no 2007 la uza sira nia competência hodi veta
orçamento, ate iha rai seluk mos ita dehan “muito raro” ka “jarang sekali”
acontece.
Certamente, tanba ne’e ohin loron ida ne’e,
loron ida ne’ebe marcante iha história Parlamento Nacional, ita hotu iha ne’e, hamutuk ho órgão representativo povo tomak
nian, ne’ebe reune extraordinariamente, atu hatan, hatan ho maturidade, ba Sua
Excelencia Sr. Presidente da Republica nia mesagem ne’ebe dirigi mai ba
Parlamento Nacional.
Excelencias,
Orcamento geral do Estado mak sai nudar
instrumento fundamental ba funcionamento normal instituições ka maquina estado
nian tomak, no instrumento de
intervenção económica e social do estado.
Ou melhor, Orcamento geral do estado iha nia papel
ne’ebe importante tetebes iha vida moris nudar estado ida, particularmente iha
caso Timor-Leste ne’ebe nia economia, na maioria esmagadora depende liu ba
investimento publico, bainhira laiha Orcamento geral do Estado, maski durante
tempu badak deit, bele paralisa economia do paiis, ho repercucao ba área oioin.
Tanba ida ne’e
duni, órgãos do estado hotu ne’ebe envolvido iha processo Orcamento Geral
do Estado, hahu’u hosi preparação orcamento, aprovação no promulgacao lei do orçamento,
seja qual for, atu Governo, ka Parlamento Nacional, ka Presidencia da
Republica, tenke tetu didiak, tetu ho serenidade no sentido de responsabilidade,
tetu ho maior ponderação, atu nune’e órgão sira ida-idak nia posicao política
ka decisão ne’ebe sira hola konaba Orcamento Geral do Estado, refelete duni
interesse estado, no interesse povo tomak nian atu hetan moris diak, moris iha
estabilidade no paz.
Excelencias,
Ita hotu, Estado tomak, conciente katak povo
hakarak iha melhoria iha sira nia kualidade moris hanesan: acesso ba educação
no asistencia saúde ne’ebe diak liu, iha nutrisaun diak, hetan saneamento
básico no be’e mos, iha uma diak, iha justiça no sst.
Los duni, liu ona 13 anos iha processo
contrucao estado no processo desenvolvimento, ne’be estado halo ona
investimento publico bot, maibe ita reconhece katak seidauk iha resultados
significativos ba melhoria condições vida moris Timoroan hotu-hotu.
Maibe, importante tebes ba ta Timoroan sira
atu compreende, katak processo contrucao Estado laos kna’ar ida ne’ebe fácil.
Ita labele ignora katak processo desenvolvimento, atau hasai povo hosi kiak no
mukit, atu hadia povo nia moris, ne’e processo ida global no integrado,
processo ida naruk no kle’uk ba mai.
Se ita la compreende hanesan ne’e, maka ita
monu iha mentalidade ida ne’ebe buka solução fácil no lalais, ne’e mak : aumenta recurso atu resolve problema, ne’ebe lori ita ba política orçamental ida
aumenta despesas aumenta osan barbarak iha seitor ida ne’e, iha rubrika ida
ne’eba, sem hare ba ita nia capacidade individual no coletiva atu executa
planos no halo gestão adequado ba sistema ne’ebe iha. No fim tanba hakarak
resolve iha tempo badak, ita sai fali vitima ba ita nia própria vontade atu responde
ba problemas povo nian.
Portanto, laos osan deit mak determina maibe
tenke hare mos ita nia própria capacidade.
Cada Governo obedece ba nia política de
racionalização da utilização de recursos no definição clara konaba prioridades
tuir capacidade de execução plano, programa no projetos. Principio ida ne’e mak
orienta VI Governo Contitucional hodi halo alocação osan ba seitores
fundamentais ka prioritarios: tanto Infraestrutura, nune’e mos saúde, educação
no agricultura. Iha contexto ida ne’e duni maka Governo introduz no implementa
dadaun ona reforma lubun ida atu eleva capacidade capital humano iha
administração publica. Nune’e, Parlamento Nacional mos adere no advoga política
sira ne’e.
Tinan-tinan, bainhira iha diskusaun konaba
Orcamento Geral do Estado, preocupacao bot liu ba Parlamento Nacional, ka
Presidente da Republica, nune’e mos ba próprio Governo, ka ba ita hotu, maka, ita
nia despesa publica quase depende totalmente ba Fundo Minarai, katak mais de
80% financiamento ba despeza mai hosi Fundo ida ne’e. Ita hotu, nune’e mos
Governo, reconhece katak receitas domesticas ka receitas laos hosi minarai
continua ki’ik. Folin minarai iha mercado tun maka’as, campo minarai ne’ebe
produz dadaun ne’e besik dadaun ona atu hotu, no seidauk defini desenvolvimento
campo greater Sunrise.
Significa katak iha desafio bot ne’ebe ita
hasoru agora no iha tempo oin mai, konaba oin sa Timor-Leste korean hosi dependência ba fundo
minarai, no oin sa garante sustentabilidade despezas iha longo prazo.
Atu kore’an hosi dependência ida ne’e, hakarak
ka lakohi ita tenke aumenta receitas domesticas ou receitas laos hosi minarai
nian, maibe sei la konsege de um dia para outro. Governo ne’ebe deit, hosi
partido ne’ebe deit mesmo que ukun mesak ho maioria qualificada ida iha
Parlamento Nacional, sei la halo milagre atu inverte situasaun ida ne’e. Portanto,
sei lao tuir política ka estratégia ne’ebe Governo ida-idak traca ba nia governacao.
Laiha dalan seluk atu aumenta reseitas
domesticas. Dalan maka diversifikasaun economia. Hanesan saída maka traca ona
iha Plano Estrategico de Desenvolvimento, ita tenke diversifica ita nia
economia, atu nune’e sai economia ida
competitivo no estimula crecimento economico no gere retornos oioin, hanesan
mos retorno financeiro ne’ebe bot liu ba iha cofre do estado. Iha contexto diversificação
ne’e duni , maka infraestrutura sai
hanesan buat ida ne’ebe absolutamente necessário atu investe, para além de
investe iha capital humano, investimento hirak ne’ebe iha nia efeito duradouro
iha economia.
Projetos de grande escala ne’ebe halao dadaun
ona hanesan Projeto Tasimane, para além de atu serve hanesan polos de
Desnvolvimento, maibe sai mos nudar forma de diversicacao economia Timor-Leste
nian.
Nune’e mos, Zona Especial Economia Social
Mercado –ZEESM, nudar programa de desenvolvimento global integrado ba
território ka região ida, sai hanesan forma ida diversificação economia, ho
objetivo atu bele gere economia nacional iha longo prazo, hanesan experiencia
rai Asia balu China, Malasia, Indonesia no sst ne’ebe desenvolve sira nia economia
ho sucesso, liu hosi desenvolvimento zonas especiais de economia. Tanba ne’e, ita la justu ka ita confuso
konaba programa no conceito ZEESM, bainhira, foin mak liu tinan rua ita questiona
ona retorno hosi programa ida ne’e, hanesan fali projeto babain ida.
Excelencias,
Xesto Governo Constitucional hanesan
continuação hosi governo anterior nian, lao tuir hela política ka estratégia
ida ne’e, ne’ebe hanaran Estrategia de Antecipação (frontloading), ne’ebe defini ona prioridades investimento nian mak
infraestrutura no capital humano. Orcamento Geral do Estado ne’ebe prepara hosi
Governo no hetan ona aprovação hosi Parlamento Nacional, refleta duni
estratégia no definição prioridades ne’e. Refleta mos equilibro entre
investimento físico no investimento social.
Se ita hare didiak informações hotu hosi livro
orçamento nian no fontes informação seluk, konaba orçamento, ba 2016, osan
ne’ebe barak liu mai hosi levantamento hosi fundo minarai ne’e, barak liu tau
ba nvestimento físico no investimo social, ate mesmo despezas recorrentes ho
categoria bens e serviços no transferência publica barak liu duni mak hodi halo
investimento, tanto físico hanesan mos social. Laos tomak atu financia maquina
estado.
Portanto, investimento laos deit hosi despesas
capital no fundos especiais : Fundo Infraestrutura no Fundo Desenvolvimento
Capital Humano, maibe hosi mos categoria despesa seluk.
Hanesan Exemplo, despesa barak, ka 44% hosi
categoria bens e serviços nian maka tau ba investimenta hodi complementa
investimento seluk atu kontribui ba desenvolvimento. Hosi percentagem ida ne’e,
$116 milhoens ba apoio investimento físico em particular iha contribuição de
contrapartida, sosa fini ba agricultor sira, sosa combustível no halo manutenção
geradores central electrica, no $75 milhoes mak ba investimento social hanesan
merenda escolar, sosa medicamentos no aihan ba pasiente sira, impressão
materiais escolares, no sst. Nune’e mos despeza hosi parte Transferencias Publicas,
$458 milhoes ka 96 % hosi total despesas $475 milhoes mak destinado ba investimento
físico no investimento social.
Sr. Presidente Parlamento Nacional e Caros
Colegas Deputados,
Excelencia,
Hanesan ita hotu hatene, Parlamento Nacional
ida ne’e assume ona nia função tuir competência ne’ebe hetan hosi Constituição
da Republica hodi aprova Orcamento Geral do Estado ba tinan 2016, liu hosi
diskusaun naruk iha generalidade no
especialidade hamutuk ho Governo ne’ebe prepara ona orcamento. Nudar órgão
representativo povo tomak nian, liu hosi mecanismo oioin ne’ebe iha: contato
eleitorado, audiências publicas, sumissoes no sst, Parlamento rona ona hanoin
no preocupação parte hotu-hotu konaba orçamento ida ne’e duni.
Politca ka estratégia Governo nian no informações
hotu konaba Orcamento Geral do Estado
contempla ona iha livro Orcamento nian. Nune’e mos durante
diskusaun ne’e duni, Governo,
na pessoa do Primeiro Ministro no nia membro do Governo sira seluk, halo
ona esforço bot hodi hatan no esclarece ba questões no preocupações hotu,
ne’ebe la se’es dok hosi sa ída maka Sua Exelencia Presidente da República
preocupa iha nia mensagem ba Parlamento Nacional.
Resposta ho esclarecimentos hosi Governo ne’e duni,
lori ona ita, deputados sira, hola ona decisão hodi aprova Orcamento geral do
Estado 2016 ho voto unanimamente afavor.
Parlamento Nacional mak sei assume
responsabilidade perante povo no Nacao tomak ba konsekuencias politicas ne’ebe
karik mosu hosi ita nia decisão ida ne’e.
Tanba ne’e, Bancada FRETILIN husu ba
Parlamento Nacional atu halo confirmação de voto ba Orcamento Geral do Estado
2016, no ohin kedas harukca fali diploma ne’e ba Presidente da Republica atu
promulga, tuir artigo 88 no.2 Contituicao da República.
Mak ne’e deit, Obrigado pela atenção!
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