Kamis, 07 Januari 2016

DEKLARASAUN BANKADA PARLAMETAR FRETILIN IHA DEBATE REAPRESIASAUN OJE 2016

Prezidenti Bankada FRETILIN Kamarada Aniceto Guterres



Sr  Presidente do Parlamento Nacional, e Caros Colegas Deputados,
Sr Primeiro Ministro ho nia Elenco Governamental,
Sr Ministro Concelheiro,
Lideres Partidos Politcos ho assento Parlamentar,


Excelencias,

Primeira vez iha história Timor-Leste nudar  estado soberano, Chefe do Estado halo veto política hasoru diploma ida importantíssimo konaba Orcamento Geral do Estado.

Iha Estado de Direito Democaratico hanesan ita nia República Democratica de Timor-Leste, ne’ebe opta ba sistema Separacao de Poderes, no obedece ba regras constitucionais, veto ba qualquer diploma seja qual for o veto, política ou veto por inconstitucionalidade, buat ida ne’ebe normal, desde que iha justificação ho  fundamento.
Maibe veto política ba Orcamento Geral do Estado, ne’e maka buat ida ne’ebe extraordinário. Extraordinario tanba Presidente da Republica sira uluk mesmo iha situasaun crise política no institucional hanesan iha 2006 no 2007 la uza sira nia competência hodi veta orçamento, ate iha rai seluk mos ita dehan “muito raro” ka “jarang sekali” acontece. 

Certamente, tanba ne’e ohin loron ida ne’e, loron ida ne’ebe marcante iha história Parlamento Nacional, ita hotu iha ne’e,  hamutuk ho órgão representativo povo tomak nian, ne’ebe reune extraordinariamente, atu hatan, hatan ho maturidade, ba Sua Excelencia Sr. Presidente da Republica nia mesagem ne’ebe dirigi mai ba Parlamento Nacional.




Excelencias,

Orcamento geral do Estado mak sai nudar instrumento fundamental ba funcionamento normal instituições ka maquina estado nian tomak, no  instrumento de intervenção económica e social do estado.
Ou melhor, Orcamento geral do estado iha nia papel ne’ebe importante tetebes iha vida moris nudar estado ida, particularmente iha caso Timor-Leste ne’ebe nia economia, na maioria esmagadora depende liu ba investimento publico, bainhira laiha Orcamento geral do Estado, maski durante tempu badak deit, bele paralisa economia do paiis, ho repercucao ba área oioin.

Tanba ida ne’e  duni, órgãos do estado hotu ne’ebe envolvido iha processo Orcamento Geral do Estado, hahu’u hosi preparação orcamento, aprovação no promulgacao lei do orçamento, seja qual for, atu Governo, ka Parlamento Nacional, ka Presidencia da Republica, tenke tetu didiak, tetu ho serenidade no sentido de responsabilidade, tetu ho maior ponderação, atu nune’e órgão sira ida-idak nia posicao política ka decisão ne’ebe sira hola konaba Orcamento Geral do Estado, refelete duni interesse estado, no interesse povo tomak nian atu hetan moris diak, moris iha estabilidade no paz.


Excelencias,

Ita hotu, Estado tomak, conciente katak povo hakarak iha melhoria iha sira nia kualidade moris hanesan: acesso ba educação no asistencia saúde ne’ebe diak liu, iha nutrisaun diak, hetan saneamento básico no be’e mos, iha uma diak, iha justiça no sst.

Los duni, liu ona 13 anos iha processo contrucao estado no processo desenvolvimento, ne’be estado halo ona investimento publico bot, maibe ita reconhece katak seidauk iha resultados significativos ba melhoria condições vida moris Timoroan hotu-hotu.

Maibe, importante tebes ba ta Timoroan sira atu compreende, katak processo contrucao Estado laos kna’ar ida ne’ebe fácil. Ita labele ignora katak processo desenvolvimento, atau hasai povo hosi kiak no mukit, atu hadia povo nia moris, ne’e processo ida global no integrado, processo ida naruk  no kle’uk ba mai.

Se ita la compreende hanesan ne’e, maka ita monu iha mentalidade ida ne’ebe buka solução fácil no lalais, ne’e mak : aumenta recurso atu resolve problema, ne’ebe lori ita ba política orçamental ida aumenta despesas aumenta osan barbarak iha seitor ida ne’e, iha rubrika ida ne’eba, sem hare ba ita nia capacidade individual no coletiva atu executa planos no halo gestão adequado ba sistema ne’ebe iha. No fim tanba hakarak resolve iha tempo badak, ita sai fali vitima ba ita nia própria vontade atu responde ba problemas povo nian.
Portanto, laos osan deit mak determina maibe tenke hare mos ita nia própria capacidade.

Cada Governo obedece ba nia política de racionalização da utilização de recursos no definição clara konaba prioridades tuir capacidade de execução plano, programa no projetos. Principio ida ne’e mak orienta VI Governo Contitucional hodi halo alocação osan ba seitores fundamentais ka prioritarios: tanto Infraestrutura, nune’e mos saúde, educação no agricultura. Iha contexto ida ne’e duni maka Governo introduz no implementa dadaun ona reforma lubun ida atu eleva capacidade capital humano iha administração publica. Nune’e, Parlamento Nacional mos adere no advoga política sira ne’e.

Tinan-tinan, bainhira iha diskusaun konaba Orcamento Geral do Estado, preocupacao bot liu ba Parlamento Nacional, ka Presidente da Republica, nune’e mos ba próprio Governo, ka ba ita hotu, maka, ita nia despesa publica quase depende totalmente ba Fundo Minarai, katak mais de 80% financiamento ba despeza mai hosi Fundo ida ne’e. Ita hotu, nune’e mos Governo, reconhece katak receitas domesticas ka receitas laos hosi minarai continua ki’ik. Folin minarai iha mercado tun maka’as, campo minarai ne’ebe produz dadaun ne’e besik dadaun ona atu hotu, no seidauk defini desenvolvimento campo greater Sunrise.  
Significa katak iha desafio bot ne’ebe ita hasoru agora no iha tempo oin mai, konaba oin sa  Timor-Leste korean hosi dependência ba fundo minarai, no oin sa garante sustentabilidade despezas iha longo prazo.

Atu kore’an hosi dependência ida ne’e, hakarak ka lakohi ita tenke aumenta receitas domesticas ou receitas laos hosi minarai nian, maibe sei la konsege de um dia para outro. Governo ne’ebe deit, hosi partido ne’ebe deit mesmo que ukun mesak ho maioria qualificada ida iha Parlamento Nacional, sei la halo milagre atu inverte situasaun ida ne’e. Portanto, sei lao tuir política ka estratégia ne’ebe Governo ida-idak traca ba nia governacao.

Laiha dalan seluk atu aumenta reseitas domesticas. Dalan maka diversifikasaun economia. Hanesan saída maka traca ona iha Plano Estrategico de Desenvolvimento, ita tenke diversifica ita nia economia,  atu nune’e sai economia ida competitivo no estimula crecimento economico no gere retornos oioin, hanesan mos retorno financeiro ne’ebe bot liu ba iha cofre do estado. Iha contexto diversificação ne’e duni , maka  infraestrutura sai hanesan buat ida ne’ebe absolutamente necessário atu investe, para além de investe iha capital humano, investimento hirak ne’ebe iha nia efeito duradouro iha economia.

Projetos de grande escala ne’ebe halao dadaun ona hanesan Projeto Tasimane, para além de atu serve hanesan polos de Desnvolvimento, maibe sai mos nudar forma de diversicacao economia Timor-Leste nian.

Nune’e mos, Zona Especial Economia Social Mercado –ZEESM, nudar programa de desenvolvimento global integrado ba território ka região ida, sai hanesan forma ida diversificação economia, ho objetivo atu bele gere economia nacional iha longo prazo, hanesan experiencia rai Asia balu China, Malasia, Indonesia no sst ne’ebe desenvolve sira nia economia ho sucesso, liu hosi desenvolvimento zonas especiais de economia.  Tanba ne’e, ita la justu ka ita confuso konaba programa no conceito ZEESM,  bainhira, foin mak liu tinan rua ita questiona ona retorno hosi programa ida ne’e, hanesan fali projeto babain ida. 


Excelencias,

Xesto Governo Constitucional hanesan continuação hosi governo anterior nian, lao tuir hela política ka estratégia ida ne’e, ne’ebe hanaran Estrategia de Antecipação (frontloading), ne’ebe defini ona prioridades investimento nian mak infraestrutura no capital humano. Orcamento Geral do Estado ne’ebe prepara hosi Governo no hetan ona aprovação hosi Parlamento Nacional, refleta duni estratégia no definição prioridades ne’e. Refleta mos equilibro entre investimento físico no investimento social.

Se ita hare didiak informações hotu hosi livro orçamento nian no fontes informação seluk, konaba orçamento, ba 2016, osan ne’ebe barak liu mai hosi levantamento hosi fundo minarai ne’e, barak liu tau ba nvestimento físico no investimo social, ate mesmo despezas recorrentes ho categoria bens e serviços no transferência publica barak liu duni mak hodi halo investimento, tanto físico hanesan mos social. Laos tomak atu financia maquina estado.

Portanto, investimento laos deit hosi despesas capital no fundos especiais : Fundo Infraestrutura no Fundo Desenvolvimento Capital Humano, maibe hosi mos categoria despesa seluk.
Hanesan Exemplo, despesa barak, ka 44% hosi categoria bens e serviços nian maka tau ba investimenta hodi complementa investimento seluk atu kontribui ba desenvolvimento. Hosi percentagem ida ne’e, $116 milhoens ba apoio investimento físico em particular iha contribuição de contrapartida, sosa fini ba agricultor sira, sosa combustível no halo manutenção geradores central electrica, no $75 milhoes mak ba investimento social hanesan merenda escolar, sosa medicamentos no aihan ba pasiente sira, impressão materiais escolares, no sst. Nune’e mos despeza hosi parte Transferencias Publicas, $458 milhoes ka 96 % hosi total despesas $475 milhoes mak destinado ba investimento físico no investimento social.


Sr. Presidente Parlamento Nacional e Caros Colegas Deputados,
Excelencia,

Hanesan ita hotu hatene, Parlamento Nacional ida ne’e assume ona nia função tuir competência ne’ebe hetan hosi Constituição da Republica hodi aprova Orcamento Geral do Estado ba tinan 2016, liu hosi diskusaun naruk  iha generalidade no especialidade hamutuk ho Governo ne’ebe prepara ona orcamento. Nudar órgão representativo povo tomak nian, liu hosi mecanismo oioin ne’ebe iha: contato eleitorado, audiências publicas, sumissoes no sst, Parlamento rona ona hanoin no preocupação parte hotu-hotu konaba orçamento ida ne’e duni.

Politca ka estratégia Governo nian no informações hotu konaba Orcamento Geral do Estado  contempla ona iha livro Orcamento nian. Nune’e mos durante diskusaun  ne’e duni,  Governo,  na pessoa do Primeiro Ministro no nia membro do Governo sira seluk, halo ona esforço bot hodi hatan no esclarece ba questões no preocupações hotu, ne’ebe la se’es dok hosi sa ída maka Sua Exelencia Presidente da República preocupa iha nia mensagem ba Parlamento Nacional.
Resposta ho esclarecimentos hosi Governo ne’e duni, lori ona ita, deputados sira, hola ona decisão hodi aprova Orcamento geral do Estado 2016 ho voto unanimamente afavor.

Parlamento Nacional mak sei assume responsabilidade perante povo no Nacao tomak ba konsekuencias politicas ne’ebe karik mosu hosi ita nia decisão ida ne’e.

Tanba ne’e, Bancada FRETILIN husu ba Parlamento Nacional atu halo confirmação de voto ba Orcamento Geral do Estado 2016, no ohin kedas harukca fali diploma ne’e ba Presidente da Republica atu promulga, tuir artigo 88 no.2 Contituicao da República.

Mak ne’e deit, Obrigado pela atenção!









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