Senin, 14 Desember 2015

INTERVENSAUN BANKADA FRETILIN DEBATE JENERALIDADE OJE 2016

DEBATE OGE 2016
INTERVENCAO INICIAL BANCADA PARLAMENTAR FRETILIN

Obrigado e muito Bom dia Sr. Presidente Parlamento Nacional e Caros Colegas Deputados,
Sr. Primeiro Ministro ho nia elenco governativa, Bemvindo iha Parlamento Nacional,

Ecxelencias,

Ohin, iha uma fukun Parlamento Nasional ida ne’e, ita hahuu’u dadaun ona debate generalidade OGE 2016 nian. Ne’e debate ba dala hat OGE nian iha ambiente no postura politika ida n’ebe partidos políticos ho asentu parlamentar ho nia bancadas parlamentares, oposição ka bancadas partido governo nian, buka intende malu no servisu hamutuk atu resolve problemas nacionais no kontribui ba  desenvolvimento nacional.

Nuene’e, debate orsamentu 2016 ne’e importante tebes no sai hanesan oportunidade ida atu ita hotu tau hanoin hamutuk hodi hare no buka solusaun ba problemas nacionais, no oin sa ultrapassa desafius sira konaba economia Timor-Leste.

Excelencias,

Governo prepara OGE 2016 iha momento ne’ebe conjuntura mundial ida ho presu minarai kada barril tun maka’as no afeta ba economia paizes iha mundo, enkuantu despesas estado tinan-tinan kuaze totalmente depende ba resitas hosi minarai ka Fundo Petrolifero.

Situasaun ida ne’e duni maka obriga Governo Timor-Leste halo rasionalizasaun ba estado nia despesas, maibe rasionalizasaun laiha significado tanba tun uitoan ka kuaze mantein tetu orsamental 2015.  Governo tenta duni atu hatun ba $ 1.3 biliaun, maibe no final hasae fila fali tanba kompromisu atu halo investimento barak liu tan iha áreas chaves hanesan infraestruturas no Desenvolvimento Capital Humano.

Biar aumenta tan iha despazas capital nian, maibe se Governo consistente no aplika ho rigor politika eficiência no eficácia iha preparasaun plano no orçamento, governo sei bele hamenus osan barak hosi despezas rekorentes particularmente iha bens e serviços ne’ebe durante ne’e hamosu desperdisius ka gasta narnaran deit no benefisiu ka aproveitamentu laiha ka uitoan deit. Nune’e reforsa liu tan política poupança, ke no fim bele halo tetu orçamental tun liu tan.

Hanesan Exemplo ida, deslocações ka viagem ba estrangeiro iha institusoes estado hotu atu atende covites ka capacitação servidores estado nian, maibe  ho delegação ka numero bot. Ne’e, too ona tempu atu defini politika ida mais adekuadu no reduz despesas significativamente. Ita nia diretores, membros do Governo, deputados no servidores estado sira seluk, halo viagem ba rai liur mak barak liu do que servi estado iha rai laran, enkuanto Povo iha rai laran iha áreas remotas no áreas izoladu, la dun senti presença estado nian iha sira nia hela fatin atu hetan informasaun no orientasaun oinsa atu hadia sira nia moris. 

Tinan-tinan, ita nia orçamento ba despesas rekorente excluindo FDCH no transferências ba ZEESM, bot liu mais de dobro hosi despesas de capital. Situasaun ida ne’e hatudu katak ita konsume barak liu do que investe atu hetan retorno económico no social. Ne’e sai desafio bot ba Governo, atu oinsa maka halo equilibro entre despesas oin rua ne’e, ka oinsa inverte situasaun ida ne’e katak despesa capital mak sei bot liu despesa recorrente.  

Excelencias,

Teto orsamental tinan ne’e laiha diferença significante kompara ho tetu orsamentu tinan hira ba kotuk, no nia tendensia atu aumenta ka sae, bot liu tan  to’o 2020, tuir governo nia previzaun rasik. Nune’e mos défice fiscal nao petrolífera (isto ee reseitas domesticas menus despesas) kontinua bot nafatin, ke halo ita se la recorre ba imprestimo, dalan ikus tenke recorre ba RSE no levantamento excessivos hosi fundo minarai, ke no fim dependência ba fundo minarai bot nafatin.  

Maibe fontes rekursu ba finansiamentu despesas estado ida ne’e hatudu situasaun ida contrario ka oin seluk tebes. Folin mina tun maka’as no laiha serteza atu recupera, ke afeta tetebes RSE. Reseitas minarai hosi kampu Bayu Undan hahu tun ona drasticamente no to’o 2022 ita sei hetan osan mais de $1 biliao deit. Posu foun iha área JPDA no área exclusiva seidauk descobre.
Maske iha estudu balun hatudu katak iha ona posu lubuk ida, maibe seidauk hatene bainhira maka halo esplorasaun. Posu balu ne’ebe hetan ona,  seidauk halo perfurasaun tanba kompania mina ladun iha interesse atu investe tanaba kustu bot no mina nia folin tun. Investimento fundo minarai iha mercado financeira mos iha risku maka’as no iha 2015 ne’e lakon osan lubun ida.
Campo greater Sunrise mak projeto ida kontinua la iha serteza, tanba ita nia capacidade negociação la suficiente no sei iha aspeto legais no política lubuk ida mak tenke considera, aumenta tan ho problema fronteiras marítima nian halo situasaun incerteza liu tan. La hatene bainhira maka ita bele dada pipeline mai ita nia rai, maibe Projeto bot Tasi Mane avansa  dok liu tiha ona.

Imprestimo hanesan fonte rekursu ida  ba financiamento despesas ba infraestruturas basicas, maibe hamosu tusan ka divida neebe maske nian funan kiik liu, futuramente tenke selu. Tinan-tinan divida publika aumenta ba bebebeik. Tuir plano governo nian, to’o 2020 Timor-Leste sei halo dividas publicas hamutuk $ 1,113,4 milhoes. Politika dividas ita opta tanba dividas ne’e konsesional ho taxa de jurus kiik liu, maibe to’o tinan 2020 taxa de jurus aumenta ho capital ne’ebe ita deve, sai bot liu ona. Governo seidauk iha plano ne’ebe forte no sustentável katak investimento hosi divida ne’e,  hetan retornu, no hosi retornu selu fali dividas ne’e, laos selu fali hosi fundo minarai. Atu nune’e ita la tau fundu minarai iha risku ne’ebe a’as liu tan.

Receitas domesticas mos la hatudu situasaun nebe diak  liu iha tinan ida ne’e no iha futuru.  Reseitas domesticas kiik tetebes kompara ho reseitas petrolíferas no continua kiik. Tinan-tinan sae ka iha duni aumento, maibe sae neneik tebes no aumentu ne’e entre $1 ate 2 milhoens de dólares deit. Ho politika reforma iha gestão económica no financeira ne’ebe governo introduz dadaun ne’e, Governo preve ona katak komesa 2017 to’o 2020 sei iha aumento kada tinan entre 9 ate 10 milhoes de dólares. Biar nune’e, to’o 2020 total reseitas domesticas seidauk bele kobre despezas rekorentes, ate salarious e vencimentos dei mos seidauk bele taka hotu. To’o ohin loron faktus hatudu ona katak tinan-tinan reseitas domesticas nunca atingi saída mak previsto iha OGE. Situasaun hanesan ne’e obriga ita recorre ba RSE no leventamento excessivo hosi fundo minarai, ka halo imprestimo.

Situasaun konaba fontes rekurusu ba financiamento hirak ne’e hatudu katak fundo minarai iha medio prazo hasoru risco ne’ebe a’as tebes. Situasaun ida ne’e mos  obriga ita tenke hanoin ona oinsa assegura sustentabilidade orsamental iha medio no longo prazo liu-liu 2022 ba oin.

Sr. Presidente,
Sr. PM,
Caros colegas deputados,

Governo mos consiente no preocupa ho situasaun hirak ne’e. Ne’e duni maka halo Governo trasa política ka estratégia de antecipação da despesas (frontloading), no introduz dadaun ona reforma balu iha nível gestão económica e financeira hanesan: reforma judicial no harmonização legislativa; reforma iha Administracao Publica; Reforma Economica; no reforma fiscal, reforma gestão do desempenho no reforma desempenho orçamental.

Ho estratégia de antecipação da despesas, governo sei halo levantamento excessivos hosi fundo minarai hodi investe iha projetos de alta qualidade hanesan infraestruturas no desenvolvimento de capital humano ne’ebe mak sei lori efeitos duradouro iha economia. Governo fiar katak investimento hirak ne’e maka sei estimula crecimento económico no gera resceitas fiscais barak liu tan no hamenus despesa publica iha longo prazo, ke no fim permite elimina gradualmente levantamento excessivos.

Estrategia ne’e diak, maibe ita bele iha esperanca bainhira halo investimento ida ho prudência no equilibrado iha área chaves, laos deit infraestrutura no educação, maibe tenke investe mos iha agricultura no saude, no investimento hirak ne’e lori duni retorno económico no social maka’as, no wainhira investimento privado barak liu ona investimento publico.
To’o agora, Investimento publico barak ona maka ita halo, maibe problema mak oin sa nia retorno ne’ebe ita hotu hein. Governo rasik seidauk iha mecanismo ida forte atu maximiza retorno por kada dólar gasto. Hanesan exemplo, seitor eletricidade nia reseitas nudar retorno económico sei uitoan tebes compara ho investimento ne’ebe halo tiha ona, nem bele taka despesas de manutensaun no fornesimentu combustível.

Osan barbarak mak Tinan-tinan aloka ona ba  seitor infraestrutura basicas maibe seidauk hatudu resultado ne’ebe mak diak no maximu. Projetos barak mak nia kusto exagerado compara ho volume projeto liu-liu iha projetos plurianuais, tanba ne’e mak resultado uitoan deit, a’at lalais tanba laiha qualidade, nune’e osan barak habokur deit kompania ho nia mafia sira. Situasaun ne’e kontinua maske governo hamosu tiha ona ADN atu halo avaliasaun no monitoriza implementasaun kada projeto. Hatudu katak ita seidauk iha sistema kontrolu ida forte atu assegura kualidade projeto.  Ita hein katak reforma hirak ne’ebe governo halao ne’e bele mos fo solução ba problema hirak neé hodi garante sucesso ba governo nia política de antecipação da despeza.

Problema seluk iha área infraestrutura ne’ebe considera seriu, maka sistema manutensaun ne’ebe inklui mos manutensaun ba património estado  hanesan kareta no sst. Ne’e laos deit tanba problema gestão, maibe mos tanba recursos humanos. Hanesan exemplo, Dala barak ita hare estrada hetan koak ka a’at iha parte balu, la hadia kedas maibe hein to’o estrada ne’e a’at total ona maka halo fali estrada foun.  Se la sala, iha OGE 2016 la tau osan ba manutenção rutina ba estradas no pontes. Karik ita hein tinan tolu hat mai wainhira estrada no pontes a’at total ona maka ita atu halo fila fali foun. 

Iha área Educacao nudar seitor chave ba desevovimento capital humano, ita mos halo ona investimento barak maibe kiik liu kompara ho investimento iha área infraestrutura.  Ita nia politika edukasaun gratuita halo labaraik barak liu iha Timor-leste maka hetan asesu ba prosesu aprendizagem, maibe barak mos seidauk hetan facilidades adekuadu ba aprendizagem, hanesan material didaktica, karteira, biblioteca no falta frofesores kualifikadu. Hare ba taxa partisipasaun labarik sira iha eskola tinan-tinan aumenta, maibe atu hetan kualidade edukasaun ne’ebe diak , sei dok tebes hosi ita hotu nia expectativa. Politika konaba língua de ensino mos sai faktor determinante ba kualidade edukasaun iha Timor-Leste.
Tanba ne’e , além de hadia política konaba língua de ensino, ita tenke investe barak i barak liu tan, hanesan paiz sub desenvolvimento sira seluk ne’ebe investe barak iha seitor educação por exemplo Indonesia aloka osan 20 % hosi OGE ba edukasaun, Nepal 21%.  Maibe, Timor-Leste nia investimento iha edukasaun tinan-tinan varia ho media 9 % deit, enkuantu situasaun edukasaun Timor-Leste nian pior liu rai hotu iha sudeste Asia.
OGE 2016 nian la refeleta política de antecipação da despesa ne’ebe atu investe barak iha desenvolvimento capital humano hanesan mos seitor edukasaun, tanba orçamento ba educação representa 8 % deit. Ho investimento kiik hanesan ne’e difisil tebes atu ita hadia kualidade educação ida ne’ebe diak, ke no fim determina kualidade capital humano no garante ba trabalhadores qualificados atu compete iha mercado de trabalho Nacional ka ASEAN.

Seitor Agricultura la tama hanesan seitor ida ne’ebe atu hetan investimento iha política de antecipação da despeza hosi Governo. Maibe seitor ida ne’e potencial tebes atu hamosu posto de trabalho, no loke oportunidade ba diversificação economia através de substitucao de importações ho exportações iha mercado regional ne’ebe diak. Realidade hatudu katak maioria povu moris iha área rural no sira moris ho agricultura. Nune’e investimento iha agricultura bele tulun povu maioria  hodi kore sira husi kiak no garante segurança alimentar, no hamenus mal-nutrisaun iha ita nia rain.
Governo investe barak ona iha seitor ida ne’e, hodi hadia infraestruturas, fahe fini, fahe trator no equipamentos oioin, fila rai gratuita no programa sst, maibe nia desempenho iha economia nao-petrolifera uitoan los. Ita sei importa fos hosi rai liur atu assegura segurança alimentar. Biar nune’e, nudar seitor ne’ebe importante  no estratégico atu hadia economia  Nacional ita precisa investe barak liu tan.

Relativamente ba reformas ne’ebe Governo introduz tiha ona, ita hein katak reforma sira ne’e hadia eficiência no eficácia iha despeza publica tuir objetivos ne’ebe Governo defini ona.



Sr. Presidente Parlamento Nacional,
Sr. Primeiro Ministro,
Povo Timor-Leste tomak

Ida Ne’e maka anlisa no reflesaun critica hosi Bancada FRETILIN, nudar bancada oposição, ba OGE 2016 nian, hanesan contribuição ida atu assegura sustentabilidade orsamental iha madio longo prazo, hametin base economia no hametin estado Timor-leste. Ita hotu sei hamutuk nafatin hasoru desafiu sira ohin nian no iha oin mai, no lori Timor-Leste ba dalan los desenvolvimento no moris diak ba povu tomak.  HAMUTUK ITA BELE!

Obrigado!!!


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